Opposition views are absent at Dyke’s BBC

Greg Dyke, the BBC’s director general, has attacked American television reporting of Iraq. “For any news organisation to act as a cheerleader for government is to undermine your credibility,” he said. “They should be . . . balancing their coverage, not banging the drum for one side or the other.” He said research showed that, of 840 experts interviewed on American news programmes during the invasion of Iraq, only four opposed the war. “If that were true in Britain, the BBC would have failed in its duty.”

Did Dyke say all this with a straight face? Let’s look at what research shows about the BBC’s reporting of Iraq. Media Tenor, the non-partisan, Bonn-based media research organisation, has examined the Iraq war reporting of some of the world’s leading broadcasters, including the US networks and the BBC. It concentrated on the coverage of opposition to the war.

The second-worst case of denying access to anti-war voices was ABC in the United States, which allowed them a mere 7 per cent of its overall coverage. The worst

— source johnpilger.com | john pilger | 8 Dec 2003

Nullius in verba


How Do Big Media Outlets So Often “Independently Confirm” Each Other’s Falsehoods?

There were so many false reports circulated by the dominant corporate wing of the U.S. media as part of the five-year-long Russiagate hysteria that in January, 2019, I compiled what I called “The 10 Worst, Most Embarrassing U.S. Media Failures on the Trump-Russia Story.” The only difficult part of that article was choosing which among the many dozens of retractions, corrections and still-uncorrected factual falsehoods merited inclusion in the worst-ten list. So stiff was the competition that I was forced to omit many huge media Russiagate humiliations, and thus, to be fair to those who missed the cut, had to append a large “Dishonorable Mention” category at the end.

That the entire Russiagate storyline itself was a fraud and a farce is conclusively demonstrated by one decisive fact that can never be memory-holed: namely, the impetus for the scandal and subsequent investigation was the conspiracy theory that the Trump campaign had secretly and criminally conspired with the Russian government to interfere in the 2016 election, primarily hacking into the email inboxes of the DNC and Clinton campaign chief John Podesta. And a grand total of zero Americans were accused (let alone convicted) of participating in that animating conspiracy.

The New York Times’ May, 2017 announcement of Robert Mueller as special counsel stated explicitly that his task was “to oversee the investigation into ties

— source greenwald.substack.com | Glenn Greenwald | 2021 Mar 16

Nullius in verba


Two Years After Pulwama, Questionable Official Lapses Still Remain to be Probed

Last week, India stood as one to remember the sacrifice of the Central Reserve Police Force personnel who lost their lives in the tragic incident at Pulwama two years ago.

That the television anchor Arnab Goswami – according to a WhatsApp chat with the then head of TV rating agency BARC, submitted by Mumbai police as evidence in court – appeared, on a bare reading of his message, to rejoice at the tragedy, says a lot about the kind of ‘nationalism’ displayed by this breed of journalist.

The incident represented a monumental failure of all agencies involved, especially the intelligence agencies.

— source thewire.in | Sanjiv Krishan Sood | 22/Feb/2021

Nullius in verba


Tribune Publishing, Baltimore Sun got sold

the hedge fund Alden Global Capital has struck a deal to fully acquire Tribune Publishing, publisher of the Chicago Tribune and other major publications. Jon Schleuss, president of the NewsGuild, tweeted, “A terrible deal for the company, the workers, the shareholders and our democracy. Alden is only interested in extreme short-term profits by cutting everything to the bone. They have no long-term plan. #SaveLocalNews.” However, some Tribune papers, including The Baltimore Sun and the Capital Gazette, will instead be acquired by a nonprofit formed by hotel executive Stewart Bainum Jr.

— source democracynow.org | Feb 17, 2021

Nullius in verba


If you want to know the truth about Iraq, join the millions who have given up on the silences of the mainstream media

The great scandal of Iraq has accelerated this. In the United States, several senior broadcasters have confessed that had they challenged and exposed the lies told about Iraq’s weapons of mass destruction, instead of amplifying and justifying them, the invasion might not have happened.

Such honesty has yet to cross the Atlantic. Since it was founded in 1922, the BBC has served to protect every British establishment during war and civil unrest. “We” never traduce and never commit great crimes. So the omission of shocking events in Iraq – the destruction of cities, the slaughter of innocent people and the farce of a puppet government – is routinely applied.

A study by the Cardiff School of Journalism found that 90 per cent of the BBC’s references to Saddam Hussein’s WMDs suggested he possessed them and that “spin from the British and US governments was successful in framing the coverage”. The same “spin” has ensured, until now, that the use of banned weapons by the Americans and British in Iraq has been suppressed as news.

An admission by the US State Department on 10 November that its forces had used white phosphorus in Fallujah followed “rumours on the internet”, according to the BBC’s Newsnight.

There were no rumours. There was first-class investigative work that ought to shame well-paid journalists. Mark Kraft of (http://
insomnia.livejournal.com) found the evidence in the March-April 2005 issue of Field Artillery magazine

— source johnpilger.com | john pilger | 28 Nov 2005

Nullius in verba


Caravan Magazine Wins Louis M. Lyons Award

India magazine The Caravan, known for its investigative reportage and in-depth political analysis, has won the 2021 Louis M. Lyons Award for Conscience and Integrity in Journalism. The winner was chosen by the Nieman Foundation for Journalism’s class of 2021 at Harvard University. According to a statement put out by the Nieman Foundation, the magazine was chosen “in recognition of its unique and uncompromising coverage of the erosion of human rights, social justice, and democracy in India”.

— source thewire.in | 11 Feb 2021

Nullius in verba